Baas van je eigen leerproces

Na certificaat gaat Stad & Esch voor excellente HaCo-school

Meppel – Stad & Esch was streng voor zichzelf en stelde zich ten doel de kwaliteitseisen voor een HaCo-school (Havisten Competent) niet binnen de daarvoor vastgestelde vier maar drie jaar te kunnen halen. Dat lukte.

Onlangs kreeg decaan Patrick Schadee het officiële keurmerk overhandigd en werd de scholengemeenschap een gecertificeerde HaCo-school. Een HaCo-school kiest voor een aanpak om de havoleerlingen niet alleen voor te bereiden op een diploma, maar ook op een goede overgang naar het hbo.
Stad & Esch is heel gericht bezig met competentiegericht leren en de leerlingen al in hun havo-periode hele bewuste keuzes te laten maken. HaCo is niet nieuw bij Stad & Esch. Al dertien jaar wordt gewerkt om havisten een betere overgang naar het hbo te geven.

Doorstroming

In onderwijsland bleken de doorstroomcijfers van havo naar hbo niet goed. ‘Op het hbo wordt sterk ingezet op competenties’, vertelt Patrick Schadee, die naast decaan ook docent lichamelijke opvoeding is. ‘Daar moeten havisten op voorbereid worden. Net zoals het maken van keuzes. Bij ons zijn leerlingen zich nu heel gericht aan het oriënteren op het maken van keuzes, zoals bij het maken van een profiel of een keuze voor een vervolgstudie.’
‘Toen wij drie jaar geleden de kans kregen om ons langs een meetlat te laten leggen voor de kwaliteitseisen van een HaCo-school, zijn we daar direct op ingesprongen en hebben gemeend dat in drie jaar te kunnen doen. We hebben een vervroegde audit aangevraagd. De beoordeling was positief. Dat is vrij uniek. In het noorden zijn we de enige school. Het HaCo-bestuur was onder de indruk. Veel havoleerlingen lopen op het hbo spaak, omdat ze een verkeerde keuze hebben gemaakt. Bij ons worden ze baas van hun eigen leerproces.’
Leerlingen op Stad & Esch hebben in havo 3, 4 en 5 een apart HaCo-uur. Maar de scholengemeenschap op Ezinge wil meer en gaat voor de titel ‘excellente HaCo-school’.
Schadee: ‘Het wordt nog vaak gezien als verplicht vak, maar we willen dat alle vakken HaCo-proof worden. Ik ben ook van mening dat alle vakken zich daarvoor lenen. Neem een vak als Nederlands. Door gerichte opdrachten kunnen leerlingen werken aan competenties als samenwerken en presenteren. We gaan HaCo nog meer binnen de school neerzetten, nog intensiever met de leerlingen samenwerken en ook ouderparticipatie wordt belangrijker.’

Olievlek

Volgens Schadee is de vakkenintegratie van essentieel belang. ‘Docenten moeten zich bewust zijn waar we mee bezig zijn. Het moet gaan werken als een olievlek.’ Nederland kent 32 HaCo-scholen.
Van de geslaagde havoleerlingen stroomt 90 tot 95% door naar het hbo. Vanuit het netwerk Havisten Competent hoort Patrick Schadee cijfers over doorstroming. ‘Die zijn positiever. Of dat komt door HaCo is lastig te bewijzen, maar het tegendeel is ook niet bewezen. Ik spreek weleens met oud-leerlingen. HaCo zagen ze soms als verplicht uur. Nu ze op het hbo zitten, dringt vaak het belang ervan tot hen door. Voor mij is het geslaagd als havisten bij ons aan het denken worden gezet en ze niet alleen maar komen om een diploma te halen.’

Feitje Een HaCo-school kiest voor een aanpak om de havoleerlingen voor te bereiden op een goede overgang naar het hbo.

Nieuws

02/02/2024

HaCo nieuwsbrief december 2023

Lees meer
01/02/2024

Haco Conferentie 2023

Lees meer
29/08/2022

Inhoud HaCo congres 29 september 2022

Lees meer
19/04/2022

Congres Havisten Competent 29 september 2022 Go HaCo – Belevend Praktisch Leren

Lees meer
28/01/2022

Magazine Sprekend Havo

Lees meer
20/06/2021

Terugblik webinar 28 januari 2021 Motivatie van de leerling in coronatijd

Lees meer
20/06/2021

Terugblik webinar 8 april 2021 Ervaringen in het VO en HBO

Lees meer
01/03/2021

Webinar 8 april 2021 – Hoe om te gaan met het ontwikkelen van competenties van leerlingen en studenten?

Lees meer
23/02/2021

HavoP, het praktijkgerichtvak op de havo

Lees meer
13/11/2020

Webinar 28 januari 2021Wat motiveert de Havist om aangehaakt te blijven?

Lees meer